به انجمن صنعت آبزیان استان بوشهر خوش آمدید

خوشه فرآوری آبزیان

خوشه فرآوری آبزیان

نظارت قرنطینه ای و بهداشتی بر تولید بیش از 28 هزار تن میگوی پرورشی / بیش از 3 میلیون واکسیناسیون بر علیه بیماریهای مختلف دامی و بیماریهای مشترک بین انسان و دام

نشست خبری : ارائه گزارش عملکرد دامپزشکی استان بوشهر به مناسب هفته دولت

نظارت قرنطینه ای و بهداشتی بر تولید بیش از 28 هزار تن میگوی پرورشی / بیش از 3 میلیون واکسیناسیون بر علیه بیماریهای مختلف دامی و بیماریهای مشترک بین انسان و دام

به گزارش روابط عمومی اداره کل دامپزشکی استان بوشهر، دکتر مرتضی بحرانی در نشست خبری به مناسبت هفته دولت و عملکرد یکساله دامپزشکی استان بوشهر در دولت سیزدهم اظهار داشت: در راستای مبارزه با بیماری واگیر دام، بیماری‌های مشترک انسان و دام، بیماری‌های نوپدید و . . . اقدامات خوبی صورت گرفته است.

وی از کنترل بهداشتی فرآورده‌های پروتئینی خبر داد و بیان کرد: در زمینه قرنطینه و انجام عملیات جلوگیری از ورود بیماری به کشور و جلوگیری از شیوع و کنترل بیماری‌ها اقدامات متعددی داشته‌ایم.

مدیرکل دامپزشکی استان بوشهر با اشاره به جلوگیری از بیماری‌های دام و طیور و آبزیان در استان بوشهر اضافه کرد: در زمینه صادرات و واردات فرآورده‌های پروتئینی دامپزشکی استان بوشهر نقش مهمی را بر عهده دارد.

وی پتانسیل‌های مهم استان را دو آزمایشگاه معتبر ملی برای صادرات و واردات دانست و خاطرنشان کرد: نمونه‌های نمونه های تشخیصی و کنترل کیفی از دیگر استان‌ها نیز برای آزمایش به استان بوشهر ارسال می‌شود تا بررسی‌های لازم صورت گیرد.

وی افزود : در بحث آبزیان در 23 مرکز تکثیر میگو فعال استان ک دارای قریب به 90 هزار مولد بودند   2 میلیارد و 100 میلیون قطعه پست‌لارو تولید شد.

دکتر بحرانی در خصوص فصل پرورش میگو نیز گفت : در 371 مرزعه پرورش میگو که 5 هزار و 342 استخر پرورشی در آن فعالیت داشتند 28 هزار تن میگوی پرورشی در استان بوشهر تولید شد که بزرگترین قطب تولید پرورش میگوی کشور محسوب می شویم.

مدیرکل دامپزشکی استان بوشهر در خصوص عملکرد این اداره کل در پرورش و مدیریت بیماریهای طیور گفت: در یکسال اخیر بیش از 29 میلیون قطعه جوجه‌ریزی ، بیش از 146 میلیون واکسیانسیون در طیور صنعتی و 750 هزار واکسیاسیون در طیور بومی و 2 هزار 376 مورد مراقبت در زمینه کنترل بیماری های در مرغداری های استان و همچنین در حوزه زنبورعسل نیز 3 هزار و 255مورد بازدید و 201 مورد نمونه برداری انجام شده است .

 

وی در ارتباط با اقدامات قرنطینه ای در روند صادرات و واردات محصولات نیز خاطرنشان کرد: در طی یکسال اخیر بر بیش از 26 هزار تن انواع آبزیان تازه و منجمد اقدامات لازم برای صادرات ، بیش از 148 هزار راس دام تزانزیت و همچنین بر حمل و نقل یک میلیون و 259 هزار تن فرآورده اقدامات قرنطینه ای و بهداشتی انجام شد.

دکتر بحرانی در خصوص نظارت های بهداشتی بر اماکن تولید و عرضه فرآورده های خام دامی عنوان کرد: در سراسر استان با نظارت های بهداشتی مستمر اکیپ ها 242 هزار و 192 بازدید انجام که در این بازدیدها 11 هزار 118 موارد غیر بهداشتی ثبت و پیگیری لازم انجام شد

وی افزود : در 2 هزار و 516 نمونه برداری و انجام آزمایشات لازم بیش از 100 تن فرآورده غیر بهداشتی معدم سازی شد.

مدیر کل دامپزشکی استان بوشهر با اشاره به نظارت های مستمر در کشتارگاههای دامو طیور استان گفت : در طی یکسال اخیر بر کشتار 33 هزار 349 راس دام و 12 میلیون و 869 هزار 381 قطعه طیور نظارت بهداشتی انجام شد.

این مقام مسئول از فعالیتهای دامپزشکی در حوزه دارو و درمان در بخش های دولتی و خصوصی خبر داد و گفت : در 16 هزار 893 مراجعه کننده 2 هزار 282 کالبدگشایی ،373 مورد جراحی ، 995 عملیات مامایی و تشخیص آبستنی دام انجام شد و همچین رصد و پایش های مسمتری بر مرغداری ها ، داروخانه ها ، دامداری ها ، مراکز مایه کوبی و کارخانه خوراک دام نیز انجام شده است.

دکتر بحرانی در مورد اقدامات پیشگیرانه و مبازره با بیماریهای دامی نیز عنوان کرد : بطور کلی در طول این مدت 3 میلیون 182 هزار 205 راس دام تحت واکسیانسیون بیماریهای استراتزیک ، غیر استراتژیک و بیماریهای مشترک بین انسان و دام قرار گرفتند و بیش از 40 هزار پایش و مراقبت با فعالیت های انجام شده صورت گرفت.

وی در خصوص مبارزه با انگلهای خارجی بدن دام و جایگاه دام نیز اظهار داشت : با فعالیت اکیپ های سمپاشی دامپزشکی در دامداری های استان ، بدن 255 هزار 540 راس دام و 692 هزار 777 متر مربع تحت عملیات سمپاشی قرار گرفتند.

مدیر کل دامپزشکی در خوص ص فعالیتهای مرکز ملی بررسی و تشخیص بیماریهای میگو که در شهرستان بوشهر فعالیت دارد گفت : 3 هزار و 838 آزمایش باکتریایی ، 5 هزار و 212 آمایش سرلوژی ، یک هزار و 866 آزمایش انگل شناسی ، یک هزار 110 آزمایش PCR  حاصل فعالیت از مرکز تخصصصی بوده است.

دکتر بحرانی در پایان توضیح داد  : مجموعه دامپزشکی تمام تلاش خود را در تضمین امنیت غذایی و نظارت بر چرخه تولید و توزیع فراورده ها را بکار می گیرد اما در این میان ممکن افرادی سودجو به تخلفاتی در جهت منافع خود گام بردارند که در همین راستا و طی بازرسی های بعمل آمده 452 تخلف بهداشتی به مراجع قضایی گزارش شده  اما باز هم از همه هم استانی ها تقاضا داریم در کنار نظارت ها بازرسان نظارت بهداشتی دامپزشکی اگر تخلفی را مشاهده کردند مراتب را به سامانه پاسخگویی دامپزشکی به شماره 1512 گزارش کنند تا اقدامات و پیگیری های لازم انجام شود.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خانه
حساب کاربری من